Cesty, železnice, mosty – dopravná infraštruktúra je základom pre dynamický rozvoj priemyslu na Slovensku. No napriek dostatku finančných zdrojov (štátny rozpočet, eurofondy) nám stále chýba účinný mechanizmus, ako tieto prostriedky efektívne čerpať. To bol dôvod, prečo sme v spolupráci s Asociáciou železničných dopravcov Slovenska (AROS) zorganizovali okrúhly stôl. Našim cieľom bolo nájsť spôsob, ako financovanie infraštruktúry spraviť systematickým, predvídateľným a účelným.
Cesta k lepším riešeniam je otvorená
Diskusia ukázala, že zriadenie fondu dopravnej infraštruktúry momentálne nie je v slovenských podmienkach optimálne riešenie. No to neznamená, že sme sa vzdali. Naopak, debata odhalila veľkú chuť a odhodlanie pokračovať v hľadaní funkčného modelu.
Doprava nás spája
Kvalitná dopravná infraštruktúra nie je len o ekonomike – ide o spoločenský benefit, ktorý priamo ovplyvňuje kvalitu života nás všetkých. Preto budeme pokračovať v našom úsilí hľadať riešenia, ktoré prinesú stabilné a účelné financovanie pre dlhodobý rozvoj dopravnej siete. Naším cieľom je, aby doprava podporovala priemysel, dopravcov, staviteľov aj bežných občanov – aby sa nestala brzdou Slovenska, ale hnacím motorom.
Hlavní aktéri pri tvorbe zmien
Vpred nás ženie ochota odborníkov z rôznych sektorov diskutovať, prinášať nové pohľady a navzájom si načúvať. Ďakujeme všetkým, ktorí svojimi odbornými názormi prispeli do diskusie: Ján Biznár (AROS), Patrik Benka (AROS), Ján Lopata (Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s.), Matej Franc (METRANS Danubia), Pavol Kováčik (Zväz stavebných podnikateľov Slovenska), Peter Sádovský (Zväz autobusovej dopravy), Ondrej Matej (Inštitút pre dopravu a hospodárstvo), Rastislav Farkaš (Útvar hodnoty za peniaze), Martin Kmeťko (Útvar hodnoty za peniaze), Pavol Piešťanský (ČESMAD Slovakia), Marek Gocník (Národná diaľničná spoločnosť), Dalibor Trebichalský (Správa a údržba ciest Trnavského samosprávneho kraja), Marek Jašíček (Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy), Robert Machala (SK8 – Banskobystrický samosprávny kraj), Marcel Haydu (Únia dopravy, pôšt a telekomunikácií SR) a Lucia Francescato.
Debata nekončí
Okrúhly stôl bol len prvým krokom na ceste posunúť dopravnú infraštruktúru bližšie k reálnym potrebám krajiny. Pripravujeme ďalšie stretnutia so zámerom pokračovať vo výmene názorov a priniesť efektívne riešenia, ktoré posunú naše cesty a železničné trate do 21. storočia. Chcete byť pri tom? Pridajte sa k ďalšiemu dialógu. Spolupráca môže rozhýbať budúcnosť dopravy na Slovensku. Buďte súčasťou ďalších diskusií, ktoré formujú novú éru našej infraštruktúry.