Ako sa stať členom?

Branislav Klocok, člen predstavenstva Zväzu hutníctva, ťažobného priemyslu a geológie SR, jasne pomenoval prepojenie slovenského hospodárstva na Nemecko: „80 % slovenského HDP je priamo naviazané na biznis s Nemeckom. Ak je dnes Nemecko na pokraji ekonomického kolapsu, tak nás to nie že možno čaká, ale otázka je, ako sa na to pripraviť.“

Pavol Kováčik, prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska, upozornil na problém klesajúcej kvalifikácie pracovnej sily: „30 rokov sme boli pre investorov atraktívni kvalifikovanou pracovnou silou. Dnes máme neuveriteľne skostnatené školstvo a zároveň veľmi pomaly a nedostatočne rekvalifikujeme, dávame pracujúcim nové zručnosti, ktoré pracovný trh potrebuje. Nové technológie, ktoré prichádzajú, nemá kto ovládať.

Vladimír Slezák, viceprezident Zväzu strojárskeho priemyslu SR, zdôraznil nedostatok dopadových analýz v rozhodnutiach Európskej únie: „Veľa rozhodnutí v EÚ sa robí bez dopadových analýz. A to je jeden z hlavných problémov. Hľadať riešenia v takejto situácii vôbec nie je jednoduché. My by sme sa mali vrátiť späť a možno skúsiť diskutovať s EÚ o tom, aby sa niektoré rozhodnutia prehodnotili.“

František Komora, prezident Zväzu logistiky a zasielateľstva SR, opísal vplyv globálnych logistických zmien: „Celá naša ekonomika mala v minulosti víziu a ciel just in time. A zrazu sa nám na železnici, ktorá zabezpečovala výrazne kratšiu dopravu z Číny do Európy ako lodná doprava a bola výrazne lacnejšiu ako letecká doprava, objavil problém, ktorý mal dopad na ekonomiku a logistiku firiem.“

Ján Biznár, prezident Asociácie železničných dopravcov Slovenska, upozornil, že všetci podporujú železnice, ale realita je niekde úplne inde: „Česko je pre nás stále vzorom, hoci nie je nejaký premiant. Ja si dovolím konštatovať, že my ideme rovnakým tempom, ako to Česko, rovnako kráčame, akurát Česi idú dopredu a my dozadu, čo je škoda.“

Peter Sádovský, prezident Zväzu autobusovej dopravy, priblížil negatívne dopady rastúcich nákladov na verejnú dopravu: „Sme takou cievnou sústavou hospodárstva, čiže bez nás to nejde. Keď naše náklady rastú, môže mať potenciálne problém každý jeden zamestnávateľ na Slovensku, pretože mu s väčšími problémami prídu ľudia do práce. Alebo neprídu.

Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR a viceprezident APZD, vysvetlil tému Green Dealu: „Základná otázka, Green Deal áno alebo nie? To si musíme ujasniť, prečo to vlastne robíme. Problém je ten, že v environmentálnej politike sme nenastavili nejakú industriálnu politiku. Alebo aj nastavili, ale nefunguje a treba ju prehodnotiť.“

Počas konferencie zaznelo viacero silných myšlienok o budúcnosti slovenského priemyslu, ktoré sa týkajú nás všetkých. Určite si pozrite nasledovný záznam:

Zdroj: Televízia TA3

Scroll top