Aký je rozdiel medzi hlavným inštruktorom a inštruktorom?
HLAVNÝ INŠTRUKTOR
- Každý zamestnávateľ v duáli potrebuje hlavného inštruktora. Je to fyzická osoba, ktorá zastrešuje a dohliada na realizáciu duálu u zamestnávateľa.
- Hlavný inštruktor má povinnosť absolvovať školenie realizované stavovskou a profesijnou organizáciou.
- Má na starosti kompletnú dokumentáciu súvisiacu s duálnym vzdelávaním a zároveň sprevádzanie žiakov priamo v procese praktického vyučovania.
- Hlavný inštruktor je oprávnený koordinovať praktické vyučovanie pre 40 žiakov.
- Počet hlavných inštruktorov závisí od počtu žiakov v duáli, každý zamestnávateľ však musí mať minimálne jedného.
- Hlavný inštruktor v súvislosti s vedením kompletnej dokumentácie zabezpečuje komunikáciu so strednými školami, podieľa sa na výbere žiakov do duálu, uzatvára zmluvu o duálnom vzdelávaní so školou a učebnú zmluvu so žiakom/zákonným zástupcom. Tiež koordinuje prácu inštruktorov a v spolupráci s nimi pripravuje obsah praktického vyučovania. Vedie dochádzku žiakov a dohliada na hmotné a finančné zabezpečenie žiakov.
INŠTRUKTOR
- Okrem hlavného inštruktora často zamestnávateľ potrebuje aj inštruktorov. Kým hlavný inštruktor sa môže viac zaoberať koordináciou žiakov v duáli, inštruktor je ten, kto bude priamo pracovať so žiakmi.
- Inštruktor má povinnosť absolvovať školenie, ktoré realizuje hlavný inštruktor priamo vo firme.
- Inštruktor je fyzická osoba, ktorá zabezpečuje praktické vyučovanie žiaka na pracovisku.
- Jeden inštruktor môže pracovať v jednom čase maximálne s 3 žiakmi.
- Počet inštruktorov sa teda odvíja od počtu žiakov v duáli.
- Inštruktor vedie žiakov, ktorí sa zúčastňujú praktického vyučovania u zamestnávateľa. Oboznamuje ich s materiálom, technologickými postupmi, strojmi, zariadeniami a postupmi sledovania či riadenia kvality produkcie. Prideľuje im cvičnú alebo produktívnu prácu. Sleduje pracovnú činnosť, dodržiavanie bezpečnosti, pracovných postupov a usmerňuje pri vykonávaných činnostiach. Informuje o náplni vyučovacieho dňa, pripravuje podklady, podieľa sa na hodnotení a klasifikácii žiaka.
Čo očakáva stavovská organizácia a zamestnávateľ od hlavného inštruktora a inštruktora?
- Schopnosť vytvoriť so žiakom vzťah a pochopiť, že patrí do inej generácie, má odlišné vnímanie a potreby.
- Rešpektovať, že žiak prežíva zmenu a môže na ňu rôzne reagovať. Rešpektovať neznamená súhlasiť.
- Pred vyhodnotením výkonu žiaka je dôležité pozorovať ho a klásť zisťovacie otázky.
- Modelovať správanie, ktoré je od neho očakávané. Ísť príkladom.
- Prejavovať trpezlivosť a dôveru voči žiakovi.
- Žiaka pozitívne smerovať, prezentovať kladný postoj k firme pri všetkých aktivitách.
Čo očakáva žiak od hlavného inštruktora a inštruktora?
- Porozumenie, trpezlivosť, komunikáciu, spoluprácu a schopnosť motivovať.
- Uvedomovať si generačné rozdiely. Každá generácia má svoje vlastné charakteristiky týkajúce sa napríklad reči, technologických vplyvov, postojov, spôsobu života a podobne.
- Vnímať žiaka ako kolegu, nie ako dieťa.