Vo vzdelávaní máme pod facilitáciou na mysli participatívne trénovanie, spôsob vzdelávania, ktorý neodovzdáva hotové poznatky, ale správne položenými otázkami provokuje skupinu, aby sama nachádzala nové riešenia.
V riadení sa pod facilitáciou často rozumie usmerňovanie, vedenie, preberanie zodpovednosti v zmysle ukazovania smeru, leadership, ktorý je postavený viac na supervízii než priamych pokynoch a kontrole zvonka.
Pri práci inštruktorov a hlavných inštruktorov vo firmách môžeme facilitáciu prirovnať k sprevádzaniu. K akémusi „navykaniu“ na kultúru firmy, na pracovné zvyklosti a orientáciu v novej profesii, pričom facilitátorom je práve inštuktor.
Aké sú vlastne základné kompetencie facilitátora?
- Schopnosť rozvíjať pracovné partnerstvá:
- rozvíjať konsenzus o úlohách, výstupoch, rolách a zodpovednosti,
- preukázať spoločné hodnoty a procesy, napríklad v ko-facilitácii.
- Snaha o pomoc žiakovi prostredníctvom:
- analýzy prostredia, v ktorom sa nachádza (škola, rodina, firma),
- diagnostikovania potrieb žiaka,
- vytvárania vhodných didaktických postupov určených na dosiahnutie spoločných cieľov,
- redefinovanie kvality výstupov spoločne so žiakom.
- Efektívne riadenie aktivít, založené na opakovaných stretnutiach so žiakom (školou, prípadne rodičmi):
- dosahovať zmluvu so žiakom (presné dohodnutie a dodržiavanie spoločných pravidiel),
- vytvorenie plánu udalostí,
- úspešné realizovanie rôznych aktivít,
- vyhodnocovanie spokojnosti vo všetkých fázach spolupráce.
Facilitácia veľmi úzko súvisí s hodnotením, resp. procesmi diagnostikovania. Práve tieto témy vám ponúkame na našich webinároch, na ktoré sa môžete prihlásiť prostredníctvom online kalendára na www.skolenieinstruktorov.sk.