Reforma systému obchodovania s emisiami ruší od roku 2026 bezodplatné emisné kvóty pre firmy. Zároveň zavádza pravidlá prideľovania a obchodovania s emisiami pre palivá, cestnú dopravu a budovy. Europoslanci schválili aj postupné zrušenie bezodplatných emisných kvót pre letectvo.
Mechanizmus pre kompenzáciu uhlíka na hraniciach, by mal motivovať tretie krajiny k ochrane klímy. Rovnako má zabezpečiť, aby snahy únie o čistejšiu klímu neohrozili presun výroby z eurobloku do krajín mimo únie.
Dovozcovia železa, ocele, betónu, hliníka, hnojív, elektrickej energie či vodíka, budú musieť zaplatiť rozdiel medzi cenou uhlíka zaplatenou v krajine výroby a s cenou uhlíkových emisných kvót v systéme Európskej únie.
„Často sa menia percentá, často sa menia roky, no nie vždy je to konzultované s predstaviteľmi priemyslu a niekedy zisťujeme spätne, že tie ciele sú tak ambiciózne, že zatiaľ nemáme technologické možnosti ako vlastne tie ciele dosiahnuť,“ upozorňuje Andrej Lasz, generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy.
Ako sa dotknú schválené zákony priemyslu a ľudí na Slovensku vysvetľujeme v relácii Správy a komentáre spravodajskej televízie RTVS :24.
Pozrieť si ju môžete na nasledovnom odkaze.