Ako sa stať členom?

Súčasná situácia nie je pre slovenských podnikateľov práve najpriaznivejšia. Okrem prípravy na nové povinnosti nesmú zabudnúť ani na tie staré, najmä bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci (BOZP).

Ide o oblasť, ktorá je v rôznej miere spoločná pre všetky sektory, čo sa odráža aj na kontrolnej činnosti Národného inšpektorátu práce (NIP).

Len v roku 2023 sa mu podarilo skontrolovať viac ako 23-tisíc podnikateľských subjektov, najmä spoločností s ručením obmedzeným a živnostníkov.

Počet takýchto kontrol pritom medziročne narastá, čo prispieva k zlepšujúcej sa situácii BOZP. Druhým dôvodom je i samotná motivácia zamestnávateľov.

„Väčšina firiem chápe, že bezpečné pracovné prostredie je nielen základom výkonu, ale aj dlhodobej spokojnosti zamestnancov,“ približuje ich prístup generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy (APZD) Andrej Lasz.

Aj preto sa v prípade optimalizácií sústreďujú skôr na zvýšenie efektivity riadenia procesov BOZP a nie na znižovanie úrovne ochrany zamestnancov.

Mnohé podniky, ktoré sú zapojené do medzinárodných dodávateľských reťazcov, navyše dodržiavajú prísne normy, často podľa štandardov ISO, ktoré ich zaväzujú udržiavať kvalitu a bezpečnosť na pracovisku.

Bezpečná optimalizácia

S podobnými reakciami firiem sa v praxi stretáva Mikuláš Herškovič, výkonný riaditeľ spoločnosti Lyreco, ktorá je európskym lídrom a distribútorom produktov a služieb pre pracoviská.

V čase ekonomických výziev totiž mnoho podnikateľov hľadá možnosti, ako znížiť náklady na ochranné pomôcky. „V praxi to však neznamená automaticky siahnuť po lacnejších produktoch. Práve naopak, u zákazníkov sa testujú produkty s väčšou pridanou hodnotou a dlhšou životnosťou,“ vysvetľuje M. Herškovič.

Jednotková cena produktu tak síce môže narásť, no firma jeho zavedením nakoniec ušetrí. Medzi spôsoby znižovania nákladov často patrí aj optimalizácia portfólia, napríklad prostredníctvom zúženia výberu ponuky osobných ochranných pomôcok.

Firmám v tejto oblasti pomáhajú aj automatické výdajné automaty, ktoré zlepšujú evidenciu všetkých spotrebovaných produktov. Ich výhodou je možnosť nastaviť limity na niektoré pomôcky, čo vedie k zníženiu ich spotreby.

Nemenej významným krokom sú školenia zamestnancov v oblasti BOZP. „Mnohé pracovné úrazy vznikajú v dôsledku ľudského faktora, najmä nepozornosti či nedodržiavania stanovených pravidiel,“ upozorňuje A. Lasz.

Zamestnávatelia by preto nemali zabúdať na úzku spoluprácu so zamestnancami a ich dôsledné oboznamovanie s bezpečnostnými postupmi.

Medzi prípadné nedostatky patrí podľa výkonného riaditeľa spoločnosti Lyreco M. Herškoviča i výber nových produktov bez konzultácie s odborníkom a následného testovania.

Bez týchto fáz optimalizácie môže klient odísť síce s lacnejšími, no z dlhodobého hľadiska nevýhodnými produktmi, na ktoré sa sťažujú aj zamestnanci. Ako príklad uvádza spoluprácu so zákazníkom, ktorý v úvode požadoval najlacnejšie rukavice na trhu.

Takéto riešenie však viedlo k nákladnému nákupu takmer 10-tisíc párov ročne a nevyhovovalo ani samotným zamestnancom. Boli nepohodlné a dostatočne nechránili pred škrabancami.

Testovanie nového modelu tento problém odstránilo a navyše ukázalo, že klient spotrebuje ročne len 2 130 párov rukavíc za rok, a teda vyprodukuje o 68 percent menej odpadu.

Nepeňažné výhody

Pridanou hodnotou poradenstva a testovania tak môže byť aj efektívnejšie plnenie ESG povinností, ktoré sa postupom času vzťahujú na čoraz väčšie percento firiem.

Niektoré zahraničné výskumy, napríklad časopis Journal of Occupational and Environmental Medicine, dokonca poukazujú na spojitosť medzi bezpečnosťou na pracovisku a vyššou výkonnosťou zamestnancov.

Pracovníci, ktorí sa cítia bezpečne a pohodlne, sú totiž angažovanejší, vykonávajú kvalitnejšiu prácu a dopúšťajú sa menšej chybovosti.

Pohodlné a udržateľné ochranné pomôcky môžu v neposlednom rade pomôcť znížiť fluktuáciu zamestnancov, pretože prispievajú k pozitívnej firemnej kultúre.

Článok prevzatý z TREND.sk.

Scroll top