Ako sa stať členom?

V rámci prechodu ku klimaticky neutrálnej Európe má Slovensko do roku 2028 rozšíriť nabíjacie huby pre kamióny a autobusy. Podľa európskeho nariadenia o infraštruktúre pre alternatívne palivá (AFIR) majú byť nabíjacie stanice rozmiestnené každých 120 kilometrov na polovici hlavných ciest. Ich výkon by mal byť od 1 400 do 2 800 kilowattov (kW) v závislosti od dôležitosti cesty.

Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) tlačí na čo najskoršiu výstavbu nabíjačiek pre elektrokamióny. Budovanie kritickej infraštruktúry by mala vláda brať vážne, nielen kvôli nariadeniam EÚ, ale aj kvôli dopravcom, ktorí onedlho zaradia kamióny s elektrickým pohonom do svojich flotíl.

Niektoré krajiny už majú plán, ako podmienky vyplývajúce z nariadenia zabezpečiť nielen pre osobné, ale aj pre ťažké úžitkové vozidlá. Môžeme sa inšpirovať v Nemecku alebo v susednom Poľsku, ktoré sa o osud svojich kamionistov chystá príkladne postarať,“ tvrdí riaditeľ SEVA Patrik Križanský.

Proces elektrifikácie nákladnej dopravy so sebou prináša aj riziká. Prvým je vysoká investičná náročnosť spojená s výstavbou. Mnohé firmy sa môžu ocitnúť v situácii, kde náklady na adaptáciu a modernizáciu vozového parku presahujú ich finančné možnosti.

Na elektrifikáciu nákladnej dopravy sú tiež potrebné zmeny v oblasti vzdelávania a tréningu vodičov. Ovládanie a údržba elektrických nákladných vozidiel vyžaduje nové znalosti a zručnosti, ktoré nie sú bežne súčasťou tradičného vzdelávacieho systému pre vodičov.

Prvá nabíjacia stanica pre kamióny sa otvorila v máji tohto roka v lokalite Empark Trnava. Ide o prvú 400 kW nabíjaciu stanicu, aktuálne najvýkonnejšiu na Slovensku. „V prípade kamiónovej dopravy to znamená nabitie kamiónu so štandardnou hmotnosťou na 300-kilometrovú jazdu za 45 minút,“ vysvetľuje Rastislav Žembery zo spoločnosti ZSE Drive.

Podľa asociácie sa má vybudovať nabíjací hub v Bratislave s výkonom 2 800 kW a minimálne dvomi nabíjacími bodmi s výkonom aspoň 350 kW. Ďalej navrhuje umiestnenie obojsmerného hubu na diaľnici D1 v Turanoch, v lokalitách Svit a Kriváň, ako aj v Košiciach. Či to však bude stačiť, je otázne.

Súkromný sektor žiada štát, aby zabezpečil pripojenie vhodných lokalít do distribučnej elektrickej siete a nastavil podmienky na prevádzku. Podľa generálneho sekretára Asociácie priemyselných zväzov a dopravy Andreja Lasza treba realizovať transparentné výberové konanie na koncesionárov.

Odborníci zdôrazňujú, že je dôležité brať do úvahy požiadavky na obdobie po roku 2030. Ak by Slovensko vybudovalo nabíjacie stanice každých 120 kilometrov, čo je maximálna povolená vzdialenosť do roku 2028, o pár rokov neskôr by muselo v strede tejto vzdialenosti postaviť ďalší nabíjací park.

Ak by sme už počítali s tým, že nabíjacie huby budú rozmiestnené každých 80 kilometrov, čo je požiadavka do roku 2030, celkovo by ich mohlo byť na Slovensku menej,“ dodáva A. Lasz s tým, že doterajší potenciál elektrifikovaných nákladných vozidiel nebude na dlhšie trasy stačiť.

Pokračovanie článku na TREND.sk.

Scroll top