„Mojou úlohou je urobiť všetko pre to, aby tieto peniaze neprepadli,“ uviedol v piatok minister životného prostredia Tomáš Taraba pri prezentovaní grantov na dekarbonizáciu priemyslu. Podobnú výzvu už otváral jeho predchodca Ján Budaj v novembri 2022, ale tá stroskotala. U. S. Steel, ktorý z nej získal drvivú väčšinu peňazí, totiž dotáciu nie je schopný využiť. Hrozí preto, že Slovensku prepadne 340 miliónov z plánu obnovy.
Taraba vyzýva slovenské podniky, aby prihlásili svoje projekty, no už v prvom kole pred dvoma rokmi sa prihlásilo iba sedem firiem, z toho len tri uspeli. Podmienky sú aj teraz nastavené prísne, podnik musí vďaka investícii znížiť svoje emisie o 30 percent a musí to stihnúť do polovice roka 2026. Aká je šanca, že sa nájde ďalší taký veľký projekt, aký mali košické oceliarne?
Iní veľkí znečisťovatelia a potenciálni adepti ako Slovnaft či Duslo ešte nevedia, či do výzvy vstúpia.
Projekt by už mal byť pripravený
Keďže na dokončenie investície zostávajú dva roky, Asociácia priemyselných zväzov a dopravy odporúča zapojiť sa do výzvy predovšetkým tým firmám a odvetviam, ktoré majú pripravené projekty schopné rýchlej implementácie. „Naopak, podniky, ktoré nemajú už niečo pripravené, budú mať problém stihnúť realizovať svoje zámery v stanovenom časovom rámci a pravdepodobne nebudú schopné zapojiť sa a efektívne využiť dostupné zdroje,“ hovorí generálny sekretár asociácie Andrej Lasz.
Dodáva, že aby sa zapojilo širšie spektrum žiadateľov, bolo by potrebné rozšíriť výzvu aj na podniky, ktoré nie sú súčasťou európskeho systému obchodovania s emisiami. Ďalšou podmienkou totiž je, že firma musí byť registrovaná v tomto systéme.
Viac informácií nájdete v Denníku E.