Minister Jozef Ráž motoristov uistil, že diaľničiari tento rok dokončia krátky úsek rýchlocesty na severe Slovenska a jeden privádzač. Oba mali byť hotové do konca minulého roka, z rôznych dôvodov sa však termíny posunuli.
„Určite otvoríme alebo dáme do užívania R3 Tvrdošín-Nižná a D3 Kysucké Nové Mesto privádzač. Rozostaviame určite R1-ku a ďalšiu etapu, to znamená Banská Bystrica – Slovenská Ľupča a tiež budeme sa snažiť dostávať, vyhlásime verejné obstarávanie na ďalšiu etapu Košické Oľšany – Košice Šaca,“ avizuje minister dopravy Jozef Ráž.
Rezort dopravy by chcel presadiť aj zjednodušenie rôznych administratívnych procesov, pretože u nás ubehne dlhých 14 rokov od počiatočnej štúdie až po zhotovenie diaľnice. „My máme stále zložitý legislatívny proces povoľovania a nám sa potom bežne stane, že nám prepadne stavebné povolenie,“ hovorí Ondrej Matej, riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.
Výstavbu neraz predlžuje aj zlé manažovanie na rôznych úrovniach. Príkladom je tunel Višňové, ktorý už mal byť dávno hotový. Zrejme sa tak stane až v roku 2025.
Ministerstvo dopravy sa počas tohto a ďalších rokov zameria aj na modernizáciu železníc tratí. Tie chcú opraviť, aby vlaky mohli jazdiť vyššou rýchlosťou.
„Modernizácia tých železničných zvrškov sú realizovateľné a deliverovateľné do polovice roku 2026, čo je predpokladom oprávnenosti čerpania prostriedkov v rámci Plánu obnovy,“ Jozef Ráž, minister dopravy.
Problémom však môže byť personál. V niektorých profesiách je dlhodobý nedostatok pracovníkov a navyše mnohí skúsení odišli za výhodných podmienok do predčasnej penzie.
„Zväz autobusovej dopravy odhaduje stratu 200 vodičov prímestskej dopravy. S rovnakým problémom bojuje aj mestská hromadná doprava. Železnice prichádzajú hlavne o kľúčové pozície rušňovodičov a vozmajstrov,“ priblížil Marcel Valocka, hovorca Asociácie priemyselných zväzov a dopravy.
Pozrite si celú reportáž TV JOJ:
Zdroj: NOVINY.sk