Bude to ekologické, no tiež komplikovanejšie a drahšie. Pre zelené kvóty zaplatíme za dovoz stavebného materiálu zo Žiliny do Bratislavy od roku 2027 o 7,5 percenta viac.
Takýto výpočet aktuálne ponúka Asociácia priemyselných zväzov a dopravy. Odvoláva sa pritom na zelené plány Bruselu. Pokiaľ dovoz nemá významne zdražieť, prepravcovia musia začať rozmýšľať nad alternatívou. Tá je vo využívaní zelených kamiónov. Hráči v slovenskej logistike s nimi už majú skúsenosti, no druhým dychom dodávajú, že stále majú niekoľko nevýhod.
Dopĺňanie sa so železnicou
Odborníci upriamujú pozornosť na to, že budúcnosť elektromobility leží prevažne v kratších vzdialenostiach. Vyše 70 percent nákladu v cestnej doprave je v Únii prevážaných na vzdialenosť do 150 kilometrov.
Nulovoemisné nákladné autá sa okrem toho môžu dopĺňať aj so železničnou dopravou. Štát chce do roku 2030 previesť 30 percent prepráv práve z ciest na železnicu.
Kamiónom by sa potom podľa Andreja Lasza, generálneho sekretára Asociácie priemyselných zväzov a dopravy, tovar prepravil na miesto len posledných 200 až 300 kilometrov.
„Je to koncept dopravy budúcnosti, ktorý podporujeme. Pokiaľ sa nám toto podarí uviesť do praxe, obmedzený dojazd batérií elektrických kamiónov zároveň prestane byť limitujúcim faktorom,“ tvrdí.
Celý článok na HNonline.sk.