Ako sa stať členom?

Jednoduchšie riešenie: DPH na 24 – 25 % na prechodné obdobie

Vzhľadom na rozdrobenosť a nepredvídateľné dopady viacerých navrhovaných opatrení sme sociálnym partnerom predstavili alternatívu – dočasné zvýšenie DPH na 24 % – 25 % počas nasledujúcich dvoch až troch rokov. Toto jednoduché a transparentné opatrenie by mohlo prechodne zmierniť deficit a udržať stabilitu verejných financií. Po uplynutí tohto obdobia by sa DPH mohla vrátiť na pôvodných 20 %. Tento prístup je z pohľadu podnikateľského prostredia predvídateľnejší a transparentnejší než zavádzanie viacerých komplikovaných nástrojov.

Daň z hazardných transakcií: Čistý prínos pre rozpočet

Ďalším z našich návrhov bolo zavedenie 5 % dane z hazardných transakcií. Slovenský trh hazardu generuje ročne 22 miliárd eur v stávkach, pričom už 5 % daň by mohla priniesť do štátneho rozpočtu 1 miliardu eur. Tento krok by nepredstavoval zásadný zásah do podnikateľského prostredia ani do vreciek bežných občanov, no významne by posilnil verejné financie. V Poľsku je táto daň dokonca na úrovni 12 %. Zdanenie hazardu je taktiež spoločensky prijateľné, keďže ide o externalitu podobnú alkoholu a tabaku.

Zníženie DPH na pivo: Podpora domácej výroby a zamestnanosti

Zároveň sme vyjadrili potrebu zaradiť pivo do nižšej DPH sadzby (19 %) medzi štandardné potraviny. Pivo je prírodný produkt s významným podielom domácej produkcie. Slovenské pivovary a sladovne vytvárajú tisíce pracovných miest a priamo podporujú poľnohospodárstvo. Zníženie DPH na pivo by znamenalo podporu pre jeden z posledných plne integrovaných potravinárskych sektorov na Slovensku a prispelo by k zachovaniu jeho konkurencieschopnosti, najmä po tom, čo bol tento segment už zasiahnutý daňou zo sladených nápojov.

Opatrenie proti odlivu talentov: Nezvyšujme stropy bez kompenzácie

Pri diskusii o zvýšení odvodových stropov pre vysokokvalifikovaných zamestnancov (z 7-násobku na 11-násobok priemernej mzdy) sme upozornili na riziko odlivu talentov. Slovensko už dnes má vyššie odvodové stropy než okolité krajiny, čo by mohlo viesť k tomu, že najtalentovanejší odborníci začnú hľadať lepšie podmienky v zahraničí. Ak sa zvyšujú sociálne odvody, mali by sme zároveň zabezpečiť, aby títo zamestnanci dostali zodpovedajúce dôchodky, aby sa ich finančná budúcnosť stala istejšou. Inak riskujeme nielen odliv talentov, ale aj stratu investičného potenciálu pre inovatívne odvetvia.

Veľké firmy a malí podnikatelia: Kde je hranica spravodlivosti?

Navrhované zvýšenie dane z príjmu pre firmy s obratom nad 1 milión eur z 21 % na 22 % môže zasiahnuť nielen veľké, ale aj menšie podniky, ktoré sa pohybujú tesne nad touto hranicou. Toto opatrenie prichádza v čase, kedy podnikatelia čelia už dnes vysokým nákladom, a môže viesť k zníženiu konkurencieschopnosti Slovenska. Podobné riziko prináša aj navrhovaná daň z finančných transakcií, ktorá by bola nákladná na implementáciu a ďalej by zaťažovala podnikateľské prostredie. Zahraničné firmy môžu v dôsledku týchto zmien prehodnotiť svoje investičné plány na Slovensku.

Pripravení na riešenia, nie na komplikácie

Našou prioritou je prispieť ku konštruktívnej diskusii o stabilizácii verejných financií, bez toho, aby sme neprimerane zaťažili podnikateľské prostredie. Predstavili sme riešenia, ktoré by dokázali efektívne znížiť deficit a zároveň minimalizovať zásahy do ekonomickej aktivity krajiny či odliv talentov a investícií. Veríme, že Slovensko potrebuje riešenia, ktoré budú udržateľné, spravodlivé a predvídateľné pre všetkých. Celé znenie nášho stanoviska nájdete pod článkom v priloženom dokumente.

Program rokovania

  1. Návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií
  2. Návrh zákona o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Dokumenty na stiahnutie

Scroll top